Vriendelijkheid en goede zorg is niet genoeg.

Gepubliceerd op 6 december 2021 om 17:07

Een afspraak in het ziekenhuis

Samen met onze dochter van 5 maanden lopen we het ziekenhuis in. Toch wel gespannen, want ondanks dat we ervan uitgaan dat het onderzoek ter controle is gaat het wel om ons kleine meisje. Er bleek uiteindelijk niets aan de hand met onze kleine meid. De service mag wat ons betreft wel op de operatietafel.

 

We zijn voor de verandering ruim op tijd en mogen plaatsnemen in de wachtkamer. We worden geroepen en lopen met z’n 3 naar de dokter toe. De kamer is wat klein en iets met Corona, dus er mag maar 1 ouder mee naar binnen. Wie van de twee is dan de vraag. We besluiten dat ik meega naar binnen. Daar ligt ze dan, ons kleine meisje op een enorm bed voor een echo. Het onderzoek gaat goed, al blijft het ook voor mij spannend.

 

Wanneer de echo klaar is dan gaan de twee echoscopisten aan de dokter vragen of er voldoende informatie is. Dit blijkt zo te zijn maar verder krijg ik geen informatie over wat ze hebben gezien, er wordt zelfs wat vaag over gedaan. Ik geef aan dat er nog geen vervolgafspraak is en vraag ook wanneer we de uitslag krijgen van het onderzoek. Er wordt in het systeem gekeken maar omdat een andere afdeling de uitslag met ons bespreekt, kan ze het niet inzien. We moeten maar even langs de poli kind en jeugd om te vragen wanneer we gebeld gaan worden.

 

Met veel spanning in ons lijf mogen we dus nog met ons kleine meisje door het grote ziekenhuis. Op zoek naar de poli kind en jeugd. Nadat we eindelijk een bord gevonden hebben, is het met de goede routeaanwijzingen wel zo gevonden. De brief voor de afspraak was gisteren al verstuurd dus die zouden we moeten hebben.

 

Hoewel iedereen erg vriendelijk is, kijken wij elkaar aan en vragen ons hardop af of dit niet fijner kan?

Onze conclusie

Het product (de zorg) is goed en de medewerkers zijn vriendelijk. Toch zijn we ontevreden over het bezoek. Wat kan er volgens ons dan beter?

  • Informeer patiënten vooraf over wat er gaat gebeuren (dit hoeft niet uitgebreid).
  • Bespreek de uitslag van het onderzoek tijdens de afspraak, of in ieder geval direct daarna.
  • Een brief?! Te laat versturen in 2021? Dat kan makkelijker.
  • Houd ook rekening met de begeleiding van de patiënt. Een kleine geruststelling maakt verschil.
  • Gebruik je een systeem? Best handig als elke afdeling het totaalbeeld van de patiënt heeft.